Toekomst marketing blogpost cover

De 3 Marketingkansen van de Toekomst die je NIET Mag Missen!

Er zijn tegenwoordig erg veel bedrijven die zich focussen op kortetermijnsucces door een paar advertenties op Facebook te zetten.

Hier is niks mis mee, maar het is extreem belangrijk om ook je marketingstrategie voor de lange termijn te bepalen. In dit artikel zullen drie marketingtechnieken met veel potentie voor de toekomst worden uitgelegd.

Voice marketing

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 3,25 miljard mensen toegang hebben tot een spraakassistent. Dit kunnen zowel apparaatjes zoals de Google Home zijn, maar denk ook aan de spraakassistent in je telefoon. Tegenwoordig wordt het zelfs in de nieuwste auto’s verwerkt, kijk maar naar de nieuwste auto’s van Mercedes-Benz of Tesla.

Spraakassistenten worden op dit moment voor kleine taken gebruikt. Zo stellen mensen hun wekker ermee in of vullen ze hun boodschappenlijst ermee aan. In de toekomst zal het echter veel makkelijker worden om via een spraakassistent aankopen te doen.

Hier moet jouw strategie op voorbereid zijn, want je wilt natuurlijk het liefst dat jouw potentiële klant vraagt naar jouw merk. Het is bijvoorbeeld van groot belang voor het bedrijf Page dat mensen gelijk aan hun merk denken als mensen toiletpapier nodig hebben. Anders zal Amazon of Google simpelweg het product bestellen waar zij het meeste geld aan verdienen.

Het is dus erg belangrijk om top-of-mind te blijven bij je potentiële klant, zodat jouw bedrijf optimaal kan profiteren van deze nieuwe marketingtechniek. Jouw bedrijf kan hieraan werken door veel aandacht aan brandmarketing te besteden.

In-game advertising

Volgens de Global Games Market Report waren er in 2017 2,2 miljard actieve gamers in de wereld. Van een voetbalspelletje tot een schietspel, elke dag worden er weer miljoenen uren besteed aan het spelen van games (bron).

Als gamer merkte ik zelf al snel op dat er eigenlijk zelden advertenties in de game zelf verwerkt zijn. Ik denk dat hier in de toekomst verandering in komt. Even voor de duidelijkheid: ik heb het hier niet over pop-up advertenties die spontaan in je beeld verschijnen, maar over subtiele advertenties, zoals te zien in onderstaande foto.

In games als Fifa (een voetbalgame) staan er, net zoals in echte wedstrijden, reclameborden langs het veld. Tijdens echte wedstrijden zie je hier reclame, dit gebeurd niet in de game. Ik verwacht dat grote bedrijven als Coca Cola of Pepsi in de toekomst deals zullen sluiten met de makers van dit soort games om hierin te adverteren. Het zal ervoor zorgen dat het merk top-of-mind blijft. Het gevolg? “Hey Google, zet ‘Coca Cola kopen’ op de boodschappenlijst”.

“Hey Google, zet ‘Coca Cola kopen’ op de boodschappenlijst”

Alhoewel deze vorm van in-game advertising voorlopig alleen voor de grootste bedrijven ter wereld mogelijk zal zijn, is het altijd verstandig om na te denken over de (toekomstige) mogelijkheden van in-game advertising voor jouw bedrijf.

Augmented Reality (AR)

Augmented Reality, ofwel AR is enorm interessant. Als ik het in hele simpele termen moet uitleggen is het: het projecteren van producten in de echte wereld door middel van een camera.

Bedrijven als Coolblue en Ikea maken al een tijdje gebruik van AR. Zo kun je in de Coolblue app een televisie uitzoeken en deze projecteren in jouw woonkamer. Je ziet dan hoe goed hij bij je interieur past en of hij niet te groot of te klein is. Als je wilt zien hoe dit te werk gaat, kun je hier het filmpje van Coolblue bekijken waarin ze dat laten zien.

Maar wat heeft dit nou met marketing te maken? Allereerst verlaag je de frictie tussen het uitzoeken en daadwerkelijk kopen van een product. Potentiële klanten hoeven nu bijvoorbeeld niet meer naar de winkel te gaan om een product te bekijken. Ze hoeven ook niet meer te twijfelen of het product er in de winkel hetzelfde uitziet als in hun eigen woonkamer.

Het is ook niet onwaarschijnlijk dat er apps komen waarin verschillende bedrijven hun producten kunnen plaatsen. De consument zal dan extreem veel keuze hebben én het kunnen bekijken met AR. Wanneer deze apps in jouw branche live gaan, moet je direct actie ondernemen om een van de eerste bedrijven te zijn die hiervan profiteert. Er is een grote kans dat Google aan dit soort projecten werkt, omdat zij hier genoeg data, kennis en kapitaal voor hebben. Bedrijven zullen daarna gaan concurreren om de nummer 1 plek bij een zoekwoord. Hier zullen marketeers in actie moeten komen om jouw bedrijf te laten slagen.

Dus… ben jij al klaar voor de toekomst?

Het is niet onwaarschijnlijk dat je nog nooit van deze technieken gehoord had. Dit is niet raar als marketing niet je core business is en je het in het dagelijks leven al druk genoeg hebt. Het is verstandig om een consultant voor bedrijfsgroei in te huren die zich bezighoudt met deze nieuwste mogelijkheden, zodat jouw bedrijf hier gelijk op in kan spelen. Vraag aan je marketingteam of ze up-to-date zijn met deze veranderingen en mogelijkheden, zodat je zeker weet dat je geen grote kansen misloopt!

Als je dit artikel interessant vond, zou ik het erg waarderen als je het deelt met je netwerk!
Klik hier om het artikel op LinkedIn te lezen.